loading...
نجوا
کتابخانه دیجیتال

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

حضرت علي (ع)
" نماز ، كوبنده شيطان است " (1)
در سپيده دم حيات ، هنگاميكه خدا ، انسان " راآفريد و از روح الهي خويش ، در وجود او دميد ، مقرر فرمود تا همگي فرشتگان مقرب درگاهش ، آدم ابوالبشر (ع) را سجده كنند . 
در اين ميان " ابليس " انسان را فاقد لياقت براي مسجودفرشتگان بودن يافت و از فرمان الهي سر بتافت و به واسطه اين تمرد از درگاه الهي رانده شد . 
اما " شيطان با اين كه در بسياري از موارد مترادف با " ابليس " معرفي شده است ، از نظر قرآن و روايات ( و با آنچه كه خواهيم گفت از ديدگاه علمي ) با " ابليس " به كلي متفاوت است . بدين معني كه" شيطان " را 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ أَقْبِلْ عَلَيَّ إِذَا نَاجَيْتُكَ 
فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ "[1] 
خدايا بر محمد و خاندانش درود فرست و صدايم را بشنو هنگامي كه تو را صدا مي زنم؛ به دعايم گوش فرا ده، آن هنگام كه تو را مي خوانم و رو به من فرما در آن زمان كه با تو نجوا مي كنم. همانا من به سوي تو فرار كرده‌ام و در مقابل تو ايستاده-ام. 
در باب دعا چند تقسيم بندي وجود دارد كه يكي از آن ها دعاي مأثور و غير مأثور است. دعاي مأثور به اين معنا است كه از ناحيه اولياي خدا قالب ريزي شده است و انسان نمي تواند در آن ها د

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

از تعريف يك كره مي‌دانيم كه فاصله نقاط واقع بر سطح آن از مركزش برابر است. اما در مورد زمين هرچه از استوا دور شده و به قطبين نزديك مي‌شويم، فاصله نقاط از مركز زمين كمتر مي‌شود. بنابراين زمين يك كره نيست. شعاع استوايي زمين در حدود 6378 و شعاع قطبي آن در حدود 6356 كيلومتر است. همان‌طور كه ملاحظه مي‌شود، تغييرات شعاع نسبت به ميانگين آن بسيار كوچك و مي‌توان گفت كه زمين به يك كره بسيار شبيه است. از آنجايي‌كه تفاوت شكل زمين با يك كره واقعي، در جهت قبله اكثر نقاط زمين تأثير ناچيزي دارد، در اين نوشتار فرض مي‌شود كه زمين يك كره كامل است

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 10 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

چكيده

اين پژوهش به بحث وبررسي پيرامون معنا ومفهوم نماز مي پردازد . آنان كه غواص دریای معرفت و پيرو معصومين – عليهم السلام –اگرچه زاويه‌هايي از نماز را مشاهده كرده‌اند ليكن چون شهودشان شخصي است نتوانستند آن را براي تشنگان بر ساحل نشسته بيان كنند زيرا كه معرفت به نماز، چشيدني است نه گفتني ،گرچه گفتن و بيان نيز ممكن است راز و رمزهاي آن را به ما نمايانده و جانهاي خشكيده ما را به زلال آن آب زندگاني و طراوت بخش روشن كند، لذا در اين تحقيق به دنبال آنيم كه در ابتدا مفهوم نماز را در لغت و اصطلاح كه به معني مختلفي چون اطاعت ، پرسش ، تعظيم و بزرگداشت وسپس حقيقت 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)


چكيده 

اين پژوهش به بحث وبررسي پيرامون وجوه اهميت نماز درآیات وروایات مي پردازد . در ميان واجبات وفرایض ما مسلمانان مهم تر و با فضيلت تر از اين عمل، نمی توان يافت كه متأسّفانه توسط برخي از انسانهامورد غفلت وسهل انگاري واقع شده ، با اندکی تفکر ودقت پیرامون آیات وروایات مربوط به آن یا شواهد وقراین دردست به درجه اهمیت این فریضه می توان دست یافت.اين تحقيق شامل دلایل اهميت نماز در آيات وروايات با عنوانهایی همچون: همراهي با تمام موجودات ، اولين و محبوبترين فريضه نزد خدا و.... می باشد.روش كار به صورت كتابخانه اي بوده كه بر اين مبنا از اسناد ومدارك ديني بهره برده وبه نقل وتوصيف موارد مذكور پرداخته ايم و سعي نموده ايم درحد توان ازمنابع دست اول روايي بهره گيري نماييم و در پايان مي توان گفت ، نماز به عنوان ، جوششي از اعماق ذرات عالم كه عطر جانبخش آن، همه‌جا گسترده و پرتو انوارش، هستي را روشن ساخته و راز آفرينش و اصلي‌ترين نياز بشر مي‌باشداز اهم واجباتی است که سود آن فقط برای شخص نمازگزار حاصل می شود وبا تفکربه دلایل مطرح شده،اهتمام مابه آن دوچندان خواهد شد. 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

7- نماز بيشترين حضور در برابر خداوند
 

نماز كه سراسر آن گفتگو با معبود وراز وعرض نياز است ، سراسر آن توجه وحضور ، آن هم نه جسمي بلكه قلبي وروحي است ، تنها عبادتي است كه از اين منظر مورد توجه قرار گرفته زيرا كه نماز ، ازابتدا تا انتها حضور انسان دربرابر خداست ، حضور عبد درمحضر ربوبي مولي ، قيام و قعود واذكارش همه در محضر خداست ، در هيچ يك از عبادات اسلامي همانند نماز ، بنده ، تمام وكمال ، در محضر او قرار ندارد ، در نماز اگر صورت نماز گزار كمي به چپ يا راست منحرف شود نماز باطل مي گردد(44)و در بين آن حرف هم نمي تواند بزند حتي اگر حرفي بزند كه از دو قسمت تشكيل شده باشد نمازش باطل مي شود(45)، در حالي كه 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 5 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

چكيده
 

اين پژوهش به بحث وبررسي پيرامون وجوه اهميت نماز درآیات وروایات مي پردازد . در ميان واجبات وفرایض ما مسلمانان مهم تر و با فضيلت تر از اين عمل كه مورد غفلت وسهل انگاري واقع شده ، نتوان يافت که با اندکی تفکر ودقت پیرامون آیات وروایات مربوط به آن یا شواهد وقراین دردست به درجه اهمیت این فریضه حتی در میان کارزار وپیکار می توان دست یافت.اين تحقيق شامل وجوه اهميت آن در آيات وروايات با جهاد برای نماز، پیروزی درسایه نماز و.... می باشد.روش كار به صورت كتابخانه اي بوده كه بر اين مبنا از اسناد ومدارك ديني بهره برده وبه نقل وتوصيف موارد مذكور پرداخته ايم و سعي نموده ايم درحد توان ازمنابع دست اول روايي بهره گيري نماييم و در پايان مي توان گفت ، نماز به عنوان واجبی همیشگی آنچنان مورد تأكيد قرار گرفته كه تارك آن كافر خوانده شده، است.
واژه كليدي : نماز ،اهمیت نماز


مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

سوال: هدف از نماز خوانددن چيست و چرا بايد در زمان‌هاي خاصي آن را به جا آورد؟
جواب: در نماز راز و رمزها ي زيادي نهفته است و بدون آنكه در قالب و زمان خاصي انجام شود آن اهداف تأمين نمي‌گردد.
الف: ياد و ذكر خدا: انسان اساساً موجودي فراموش كار است و لذا لازم است هر چند ساعت يكبار با خواندن نماز خداي سبحان را ياد كرد. و متذكر وجود لايتناهي او شود.
ب: وقتي انسان متذكر ياد خدا بود و خدا را مراقب خويش ديد فوراً ‌از انجام گناه و معصيت شرم و حيا ميكند. و لذا يكي از اهداف نماز جلوگيري از بروز فساد و فحشاء مي‌باشد.
مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

مرحوم علامه طهراني نقل مي كنند كه در زماني كه توفيق نصيب شهيد مطهري شد كه به فيض ديدار مرحوم آسد هاشم حداد نائل شود، آسد هاشم از شهيد مطهري پرسيد كه موقع نماز به چه چيز توجه مي كني؟

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

عبادت عبارت است از رابطه صميمانه بين خالق و مخلوق و عالي ترين وجه آن هنگام نماز جلوه گر مي شود. فريضه ي نماز امري است كه نه تنها بنده را به پرودگارش نزديك مي گرداند و عشق خداوند را در دل و جان زنده مي سازد بلكه آثار و نتايجي نيز در زندگي هر نمازگزار باقي مي گذارد . قدر مسلم نمازي باعث ايجاد بركات مي شود ه مطلوب دين باشد و بر همين اساس و با بررسي آيات و روايات ، نماز را از نظر اثر گذاري به پنج گونه تقسيم مي كنند:
1 ـ نماز ناب : نمازي كه بالاترين درجه از معرفت و خشوع و حضور قلب خوانده شود. نمازي كه نمازگزار آني از خ

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

این حالت روحی و روانی ، یعنی نگرانی نسبت به درک فضیلت اوقات و ایام و انجام اعمال و عبادات از نشانه های لطف خداوند متعال به انسان است و این دغدغه یکی از نعمت های بزرگ الهی است که اگر به خوبی از آن استفاده کنید می توانید موفق به انجام کارهای خوب و رسیدن به درجات عالی شوید!

در اسلام نسبت به انجام مستحبات یک سفارش کلی شده است که ائمه علیهم السلام فرموده اند: «مستحبات را تا جایی به جا آورید که به واجبات شما ضرر نزند»[1]هم چنین فرموده اند: «مستحبات را تا جایی که نشاط دارید و از آن ها لذت می برید بجا آورید و هر گاه احساس کردید که میلی به آنها ندارید مستحبات را رها کرده به سراغ واجبات بروید و 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 6 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

بسم الله الرحمن الرحیم
 

نماز در دین اسلام والاترین فریضه بعد از ولایت می باشد و از ارزش زیادی بر خوردار است در این مقاله سعی شده است ارزش و اهمیت و نقش نماز در سعادت و رستگاری به اختصار بیان شود تا با آگاهی و بصیرت بیشتر به این عبادت بپردازیم و از انجام این فریضه الهی محروم نمانیم .

نماز

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (1)

نماز، ‌رویکرد انسان به خدا و پناه بردن به آستان رحمت اوست و روح ایمان را در وجود انسان زنده می کند. نماز در انسان این اطمینان را بوجود می آورد که به جایگاهی نیرومند و انهدام ناپذیر تکیه دارد و به ریسمانی دست یازیده که گسسته نمی شود.
انسان در طوفان مشکلات و حوادث شکننده، اگر متصل به قدرت نامحدود الهی نباشد، مایوس و سرگردان می شود. انسانی که در نماز خود را با خدا پیوند می دهد، در هیچ شرایطی خود را نمی بازد و احساس تنهایی نمی کند.

● نماز؛ زیباترین شکل گفتگوی انسان با خدا

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 10 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

 

اثباتي بر حقانيت اسلام
راه حل اين مشكلات چيست؟
 

بدن شما به طور روزانه مقداري امواج الكترومغناطيسي دريافت مي كند. شما امواج الكترومغناطيس كه از تجهيزات الكتريكي استفاده مي كنيد و نمي توانيد از آنها فرار كنيد را دريافت مي كنيد و همچنين از طريق لامپ هاي روشن كه حتي براي يك ساعت هم خاموش نمي شوند. شما منبعي هستيد كه مقدار زيادي امواج الكترومغناطيسي دريافت مي كنيد. به عبارت ديگر شما با امواج الكترومغناطيسي شارژ مي شويد بدون اين كه بفهميد!

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

 

انسان از نگاه دين مبين اسلام، موجودي برتر از ساير مخلوقات (لقد کرمنا بني آدم)(1)، شايسته تحسين خداوند (فتبارک الله احسن الخالقين)(2)، مسجود ملائک (و اذ قلنا للملائکه اسجدو لادم فسجدوا الا ابليس...)(3)، و امانت دار الهي (انا عرضنا الامانه علي السموات و الارض و الجبال فا بين ان يحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان...)(4)است.بي شک آنچه که او را در اين جايگاه رفيع مي نشاند، ارتباط ويژه اي است که با معبود و خالق خويش برقرار مي نمايد.نماز که ستون دين (5)ميزان اعمال (6)، و رمز مقبوليت ساير اعمال است (7)، اگر حق آن، در قالب و محتوا، ادا شود، همه را از برکات خود بهره مند مي سازد.

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 4 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

 

چنان که قبلاً گفتيم، وضو از دو بخش شستن و مسح کردن تشکيل مي شود و هر بخش احکام خاص خود را دارد که ابتدا احکام خاص شست و شو و بعد احکام مسح را بيان مي کنيم. 

شستن 
 

وضو شامل شستن گردي صورت و دو دست است. بايد توجه داشته باشيم که در درجه اول محل وضو يعني قسمت هايي که بايد شسته شود، از هر نوع نجاستي پاک باشد و نبايد گمان کرد وقتي هنگام وضو بر آن قسمت آب مي ريزيم، خودش پاک مي شود، زيرا در ين صورت نجاست برطرف مي شود، اما وضوي ما صحيح نخواهد بود، زيرا شرط صحت وضو، پاک بودن همان قسمت قبل از شست و شوست.
البته اين شرط درباره هر عضو به تنهايي رعايت مي شود، نه در مورد

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

 

خدای سبحان چنان چه انسان را آفرید، تمام نیازهای مادی و معنوی او را نیز خلق کرده و در اختیار او نهاد. تا وی از آن نعمت در جهت رشد و تعالی خود بهره برداری نماید و موانع رشد را برکناری نهد و در نتیجه به سعادت مادی و معنوی نایل آید.
از سویی انسان ها نیز در برابر خدای متعال وظیفه شکر نعمت و سپاسگزاری را به عهده دارند و این سپاسگزاری در قالب عبادت الهی تحقق پیدا می کند. یکی از عبادت هایی که به عنوان شکر نعمت های الهی از انسان خواسته شده است اقامه نماز و مداومت بر آن است از این رو یکی از برنامه های مؤمنان اقامه نماز در برابر خدای متعال است که در طول شبانه روز در پنج نوبت باید آن را به جای آورد.


مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

 

نازم به قيام و قامتِ والايت 
هنگامه ي عشق، چشمِ چون دريايت

خاموش در آن ميانه، غوغا كردي 
نازم به نماز ظهر عاشورايت

حماسه ي بزرگ عاشورا كه در روز دهم محرم سال 61 هجري به وقوع پيوست، از جهات و زواياي متعددي برخورداراست كه هر يك بيانگر يك يا چند پيام بزرگ است

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 10 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

 

مقدمه
 

«ان الذين عند ربك لايستكبرون عن عبادته و يسبحونه وله يسجدون»(اعراف: 206) همانا مقربان درگاه پروردگارت از پرستش او سركشي نمي‌كنند و او را تسبيح مي‌گويند و براي او سجده مي‌كنند. تنها خداوند سزاوار تسبيح و عبادت است. قرآن كريم تمام موجودات عالم را دعوت براي تسبيح و عبادت در مقابل خالق خود مي‌كند و آيات فراواني در مورد مفهوم، محتوا، نقش پرستش و عبادت و نماز سخن به ميان مي‌آورد. پرستش نوعي رابطه خاضعانه و ستايش‌گرايانه و سپاس‌گزارانه است 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 10 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

زير عنوان: نگاهي به نماز به عنوان اصلي ترين عبادت
ارزش هر کار وقتي معلوم مي شود که انسان بر آن کار معرفت داشته باشد و با فهم و دانايي به انجام آن کار مبادرت ورزد؛ كاملا با اختيار و با اشتياق. اين اصل اما در عبادات عبد نزد معبود مفهوم مهم تري مي يابد. آنکه عبادات را به انسان آموخته، اولين سر فصل از آموزش اش را حضور قلب و معرفت قرار داده است و تا اين دو مهم حاصل نشود، از عبادتي چون نماز چيزي جز خم و راست شدن حاصل نمي شود. نماز به عنوان اصلي ترين آيين بندگي انسان، بهترين راه براي رسيدن مخلوق به 
مجتبی فاضلی نیا بازدید : 5 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

طليعه
 

در اين بخش به اهميت و برکات نماز صبح و جماعت صبح مي پردازيم؛ باشد که مساجد کشور عزيزمان همزمان با «طلوع فجر» شاهد حضور مؤمنان و اقامه نماز جماعت صبح باشد. ان شاء الله

الف) از نظر قرآن

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 6 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

 

1- قال الصادق(ع): قال رسول الله(ص): من صلي الصلاة لغير وقتها رفعت له سوداء مظلمة تقول: ضيعک الله کما ضيعتني.
و اول ما يسال العبد اذا وقف بين يدي الله عزوجل عن الصلاة، فان زکت صلاته زکي سائر عمله و ان لم تزک صلاته لم يزک عمله(1).
امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا فرمودند: کسي که نماز را در غير وقت انجام دهد عوض نماز سياهي تاريکي بالا مي رود و مي گويد خدا تو را ضايع گرداند همان طوري که تو مرا ضايع گردانيدي.
و اوّل چيزي که فرداي قيامت از بنده موقعي که در پيشگاه ال

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

 

1- قال النبي(ص): من ترک صلاته حتي تفوته من غير عذر فقد حبط عمله ثم قال: بين العبد و بين الکفر ترک الصلاة(1).
پيامبر فرمودند: کسي که بدون عذر نماز نخواند تا اين که فوت شود از او چنين شخصي ساير اعمال او از اعتبار ساقط است. سپس فرمود: فاصله بين بنده و کفر ترک نماز است به اين معني که اگر نماز را ترک نمود کافر گرديده است.
2- سئل ابوعبدالله(ع) ما بال الزاني لاتسميه کافرا، و تارک الصلاة قد تسميه کافرا و ما الحجة في ذلک؟
قال: لان الزاني و ما اشبهه انما يفعل ذلک لمکان الشهوة و لانها تغلبه و تارک الصلاة لايترکها الا استخفافا بها.
و ذلک لانک لاتجد الزاني ياتي المراة الا و هو مستلذ لاتيانه اياها قاصدا اليها و کل من ترک الصلاة قاصدا اليها فليس يکون قصده لترکها للذة انتفت اللذة وقع الاستخفاف و اذا وقع الاستخفاف وقع الکفر(2

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 17 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

 

1- قال النبي(ص): و اما الجماعة فان صفوف امتي في الارض کصفوف الملائکة في السماء، و الرکعة في جماعة، اربع و عشرون رکعة، کل رکعة احب الي الله عزوجل من عباده اربعين سنة، و اما يوم القيامة يجمع الله فيه الاولين و الاخرين للحساب، فما من مومن مشي الي الجماعة الا خفف الله عليه عزوجل اهوال يوم القيامة ثم يامر به الي الجنة(1).
پيامبر(ص) فرمودند: و امّا جماعت، پس همانا صف هاي امّت من روي زمين مانند صفوف ملائکه در آسمان ها مي باشد، و يک رکعت نماز جماعت مساوي است با بيست و چهار رکعت نمازي که هر رکعت آن نزد خدا محبوب تر است از عبادت چهل سال.
و امّا ثواب نماز جماعت در قيامت که خدا اوّلين و آخرين را جمع مي کند براي حساب اين خواهد بود که نيست هيچ مؤمني که در دنيا شرکت در نماز جماعت کرده باشد مگر آنکه خدا تخفيف مي دهد بر آن هول هاي قيامت را و سپس به آن امر مي 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 6 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

 

يا أَيّهَا الّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ؛[1]
ای کسانی که ایمان آورده اید، چون به (عزم) نماز برخیزند، صورت و دست هایتان را تا آرنج بشویید و سروپاهای خودتان را تا برآمدگی پیشین (هردوپا) مسح کنید.
O you who believe! When you raise up to prayer wash your faces and hands as for as the elbows and wipe your heads and your feet to the ankles. (The Food/6)

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 3 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)


اينجا مسجد است؛ بيت الله 
 

نقل شده است که «بوعلي سينا» به «ابوسعيد ابوالخير» که عارفي وارسته بود، نامه نوشت مبني بر اينکه چه لزومي دارد مردم همه در مسجد اجتماع کنند. با اينکه خداوند از رگ گردن به آنها نزديک تر است؟! ابوسعيد در جواب نامه بوعلي نوشت: اگر چند چراغ در يک جا روشن باشد، با خاموش شدن يکي از آنها چراغ هاي ديگر روشن است ولي اگر تنها يک چراغ روشن باشد، با خاموش شدن آن، آن مکان تاريک مي گردد. انسان ها ن

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

اندیشه هاى اجتماعى حضرت امام خمینى (قدس سره) بر محور تعالیم اسلام و فرهنگ اهل بیت (ع) از چنان جامعیت، عمق، تیز بینى و همه سو نگرى برخوردار است که انسان را به شگفتى وا مى دارد و مسحور آن وجود کم نظیر مى سازد.
این اندیشه ه، به خصوص از رهنمودها و پیام هاى وى در زمینهء مسائلى همچون: حج،نماز جمعه و جماعت، انقلاب اسلامى، روز قدس و مسأله فلسطین، جنگ و دفاع مقدس،آمریکا و استکبار جهانى، مسائل فرهنگى و دانشگاهى، محرّم و فلسفهء عزادارى، گروهکهاى سیاسى، استقلال و هویت ملى و مکتبى و... آشکارتر است . با صراحت مى توان آن پیشواى فقیه و فقیه فرزانه را مردى فراتر از زمان و متعلق به «فرد»هاى تاریخ دانست، که هنوزآنگونه که باید، شناخته نشده است .
مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

 

نماز جمعه از مهمترین فرایض دینى مسلمانان است . فریضه اى که داراى ابعادگوناگون و آثار و برکات فراوانى است . عبادتى جمعى که عبادت و معنویت بااجتماع و سیاست در هم آمیخته است . اساساً در مکتب اسلام دنیا و آخرت،عبادت و سیاست، فرد و اجتماع با یکدیگر عجین است . نمازهاى جماعت،جمعه و عید و حج همگى نمایانگر این پیوستگى است . در این میان نماز جمعهاجتماع هفتگى مسلمانان به منظور انجام یک عبادت جمعى، همچنین وحدت وهمدلى و همدردى با یکدیگر، آشنایى با معارف دین و اطلاع از وضعیت اجتماعى و سیاسى عصر خویش است . برگزارى نماز جمعه در نخستین روزهاى حضور پیامبر خدا(ص) در مدینه نشان از جایگاه مهم این فریضهءعبادى ـ سیاسى است . تأکید فراوانى که در 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 3 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

جاودانگی اسلام

چنان که در قسمت قبل اثبات شد دین اسلام، عمومیت مکانی دارد و مختص همه افراد جهان است و با تمایلات و خواسته های آنها در تناقض نیست.عمومیت زمانی هم دارد یعنی خاص همه زمان ها است.ازابتدای رسالت تا روز محشر که پرونده این دنیا بسته می شود.بنابراین کسی نمی تواند ادعا کند که با پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته شدن زندگی دیگر دین اسلام پاسخگوی نیازهای انسان نیست و باید احکام و قوانین اسلام را کنار گذاشت.زیرا اسلام مختص و مربوط به هزار و چهارصد سال پیش است، اینگونه تفکرات ناشی از کج فهمی و عدم درک عمق دین اسلام است.غیر ممکن است که انسانی، عمق وحی را که با فطرت و دل انسان ارتباط مستقیمی دارد، درک کند اما جملاتی بر زبان بیاورد که خلاف آن را می گوید.
آیات و روایات فراوانی دال بر فرازمانی بودن اسلام است که برخی از آن ها عبارتند از:

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


چکیده

نماز جلوه یاد خدا و بهترین حالت تقرب بندگان به معبود است، میعادگاه حضور در پیشگاه بهترین محبوب و سخن گفتن با اقرب القریب و پروازروح درملکوت و بارگاه غیاث المستغیثین می باشد.نماز است که دراسلام تأکید خاصی برآن شده است.از سوی دیگر اسلام برچهاررکن اساسی؛ توحید، معاد، نبوت و امامت مبتنی است.سوره حمد که بنابر روایات معصومین جامع همه آیات قرآن است، این مبانی چهارگانه را به نحوی بسیار زیبا ترسیم کرده است.
همه مسلمانان دراولین و مهم ترین امر واجب یعنی نماز، که مکلف به آن شده اند، مأمور به خواندن سوره حمد می با

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 5 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


نماز جماعت

در مجامع حدیثی، روایات زیادی در مورد فضیلت جماعت و مذمت ترک کننده آن، نقل شده است که ما به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:
1. نابینایی خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و عرض کرد: یا رسول الله! من مرد نابینایی هستم، چه بسا صدای اذان مؤذن را می شنوم و می خواهم برای شرکت در نماز جماعت به مسجد بیایم ولی به تنهایی نمی توانم به مسجد بیایم و کسی را نیز پیدا نمی کنم تا مرا در آوردن به مسجد و حضور در نماز جماعت مسلمین کمک نماید؛ چه کنم؟ حضرت فرمود

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

 

در اسلام تأکیدات فراوانی بر نماز، به طور عام و نماز جماعت، به طور خاص شده است. بحث از این فریضه الهی را از هر دو منظر ارائه می دهیم.
در اینجا آیات و به ویژه روایات بسیاری درباره نماز و جنبه های مختلف آن وجود دارد که ذکر همه آنها در این مختصر نمی گنجد. از این رو به برخی از عناصر کلیدی نماز از دیدگاه ثقلین (قرآن و عترت (علیهم السلام)) اشاره می کنیم.


مجتبی فاضلی نیا بازدید : 6 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


برگرفته از: رساله لقاء الله نوشته عارف بزرگوار آقا ميرزا جواد ملکي تبريزي 

آن چه در فضيلت نماز شب و تهجد رسيده، بسيار است و گمان من آن است که اگر کسي در اين روايات فکر نمايد و به آن ها ايمان داشته باشد هر چند به کمترين درجات ايمان و از جسم سالمي برخوردار باشد، لذت خواب چنين کسي را از نماز شب باز نمي دارد و او راضي نمي شود خود را از اين همه فضيلت، محروم نمايد و با پستي و خسارت و رذائل ديگر که نتيجه ترک نماز شب است آلوده کند؛ چگونه شخص عاقل راضي مي شود خود را از اين همه فضيلت، محروم نمايد و با پستي و خسارت و رذائل ديگر که نتيجه ترک نماز شب است آلوده کند؛ چگونه شخص 
مجتبی فاضلی نیا بازدید : 13 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


چکیده 
 

نماز از بزرگ‌ترین واجبات اسلامی است که ترک نماز از روی عمد، به کفر می‌انجامد و از روی بی‌اعتنایی و مسامحه به فسق می‌رسد و اگر گهگاه بخواند، آثار و عواقب سختی در پی خواهد داشت. مسئله‌ایی که مطرح است تفاوت بین ترک نماز و سبک شمردن نماز می‌باشد و ترک نماز غیر از ضایع کردن آن است. از اینرو انسان برای تقرّب به خدا باید به نماز خود اهتمام ورزد؛ در غیر اینصورت کم کم انسان نسبت به نماز بی‌میل شده و آن را به ورطه غفلت می‌کشاند این همان سبک شمردن نماز است که انسان با عواقب خطرناک و زیانبار آن، هم در دنیا و هم در آخرت 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

«تقریرى از درس خارج فقه حضرت آیت الله تبریزى»

روایات

1. صحیحه زراره: قال ابوجعفر(ع):
«الجمعة واجبة على من ان صلّى الغداة فى أهله أدر الجمعة و کان رسول اللّه (ص) انّمایصلّى العصر فى وقت الظهر فى سائر الاءیّام»
[3] کسى که نماز صبحش را بخواند و راه بیفتد کهنماز جمعه را درک کند، نماز جمعه بر او واجب مى شود. در دوران گذشته، طى کردن مسافت دو فرسخ، همین اندازه زمان مى برد. پیامبر خدا(ص) نمازهاى خود را در پنج وقت مى خواندند، ولى در بعضى از موارد نماز ظهر و عصر را

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


«تقریرى از درس خارج فقه حضرت آیت الله تبریزى»

فصلنامهء «حکومت اسلامى» به منظور نشان دادن فضاى علمى و تخصصى درسهاى خارج حوزه، تلاش نموده تا در هر شمارهء خود، یکى از مباحث مرتبط با حکومت ر، که دردروس فقها و بزرگان حوزه مطرح مى شود، تنظیم و به محضر ارباب علم و دانش عرضه نماید. در شماره هاى پیشین مبحث «حق و تکلیف» و «نقض حکم حاکم» را از دو تن ازشخصیهاى برجستهء علمى حوزهء علمیهء قم منتشر کردیم، اکنون به تناسب موضوع ویژه نامه،مبحث «حکم نماز جمعه در عصر غیبت» از سلسله درسهاى خارج فقه فقیه برجستهء حوزه،حضرت آیت الله حاج شیخ جواد تبریزى را برگزیده، تقریرى از آن را ارائه مى کنیم .
موشکافیهاى دقیق علمى و تأمل در آیات قرآن و روایا

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 10 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


در گفتگو باآیت الله سید کاظم حائرى

«وجوب تعیینى یا تخییرى نماز جمعه در عصر غیبت»، ازمباحث مورد اختلاف میان فقیهان شیعه است . با تأسیس نظام جمهورى اسلامى بر مبناى نظریهء «ولایت فقیه» و احیاى فریضهء عبادى ـ سیاسى ِنماز جمعه، بازنگرى در بحث فقهى نماز جمعه ضرورت پیدا کرد.فصلنامهء حکومت اسلامى به منظور طرح پرسشهاى جدید فقهى در این زمینه با فقیه بزرگوار، حضرت آیت الله حاج سید کاظم حائرى، شاگردبرجستهء شهید آیت الله سید محمد باقر صدر گفتگویى انجام داده که باتشکر از ایشان، توجه خوانندگان محترم را بدان جلب مى کنیم .گفتنى است که استاد محترم متن گفتگو را ملاحظه کرده و نکات سودمندى نیز بر آن افزودند.

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


ابعاد و آثار نماز جمعه از نگاه مقام معظم رهبری

خطبه نماز جمعه

جایگاه «خطبه ه» در نماز جمعه از اهمیت و تأثیرگذارى ویژه اى برخوردار است و به همین خاطر باید از شرایط و ویژگى هایى برخوردار باشد. رهبر معظم انقلاب در این موضوع مهم مى فرماید:
«در خطبه ها اولاً محتوا را باید در نظر داشت ... محتواى خطبه ها چ

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


ابعاد و آثار نماز جمعه از نگاه مقام معظم رهبری

مقدمه

اسلام دینى جامع و آیینى کامل است که براى پاسخگویى به نیازهاى انسان و ادارهءابعاد و جوانب زندگى او، از سوى پروردگارحکیم تنزیل و تشریع گردید.
این مکتبِ جامع، از یک سو نیازهاى فردى و اجتماعى انسان را پاسخ مى دهد و ازسوى دیگر، ابعاد مادى و معنوى او را یکجابه عهده گرفته است و این برخلاف پندارسکولاریست ها است که مى پندارند اسلام تنها به آخرت نظر دارد و یا حداکثر 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)


تعامل با مردم و مسؤولان

مردم، ائمهء جمعه را بازوى فکرى و سیاسى نظام اسلامى وبرگزیدگانى مى شناسند که ازسوى رهبرى به این سِمَت، انتخاب شده اند. به فراخور حساسیت این مسؤولیت، انتظار ازآنان هم بالاست . انتظار موضعى پدرانه، مشفقانه و دلسوزانه دارند. نهادها و ارگان هاومسؤولان اجرایى هم اگر از حمایت ائمهء جمعه و مردم برخوردار باشند، بهتر مى توانند به خدمت رسانى براى مردم بپردازند و دخالت در عزل و نصب ها و ورود به 

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
بهمن ماه سال 1392بود که بر آن شدیم تا کلبه ای مجازی بسازیم!تا بقدر وسع خویش ، یاری باشیم بر معرفی ستون محکم دین ، ثمره فرقان الهی و مرز مشخص بین حق و باطل!
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام بخش از وبلاگ بیشتر مورد توجه شما قرار گرفت؟
    لوگوی جشنواره

    AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

    چت با خدا

    از من بپرس

    همسنگران

     ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ 

     ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

     ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

     ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

    تلویزیون مجازی

    گالری تصاویر

    آمار سایت
  • کل مطالب : 228
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 92
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 171
  • بازدید سال : 788
  • بازدید کلی : 5,208