loading...
نجوا
کتابخانه دیجیتال

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 پنجشنبه 07 فروردین 1393 نظرات (0)

مسأله 751 : مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند و راجع به آن خيلي سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزديكتر باشد بهتر است ، مگر آن كه تأخير آن از جهتي بهتر باشد ، مثلا صبر كند كه نماز را بجماعت بخواند . 


مسأله 752 : هر گاه انسان عذري دارد كه اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند ، ناچار است با تيمم نماز بخواند ، چنانچه بداند يا احتمال دهد كه عذر او تا آخر وقت باقي است ، ميتواند در اول وقت ، نماز بخواند . ولي اگر مثلا لباسش نجس باشد يا عذر ديگري داشته باشد و احتمال دهد كه عذر او از بين ميرود بنابر احتياط واجب بايد صبر كند تا عذرش بر طرف شود و چنانچه عذر او بر طرف نشد ، در آخر وقت نماز بخواند ، ولازم نيست بقدري صبر كند كه فقط بتواند كارهاي واجب نماز را انجام دهد ، بلكه اگر براي مستحبات نماز مانند اذان و اقامه و قنوت هم وقت دارد ميتواند ...با لباس نجس مثلا نماز را با آن مستحبات بجا آورد . 

 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 پنجشنبه 07 فروردین 1393 نظرات (0)

مسأله 776 : خانه كعبه كه در مكه معظمه ميباشد قبله است ، و بايد روبروي آن نماز خواند ، ولي كسي كه دور است اگر طوري بايستد كه بگويند رو به قبله‌نماز ميخواند كافي است و همچنين است كارهاي ديگري كه مانند سر بريدن حيوانات ، بايد رو به قبله انجام گيرد . 


مسأله 777 : كسي كه نماز واجب را ايستاده ميخواند ، بايد طوري بايستد كه بگويند رو به قبله ايستاده و لازم نيست زانوهاي او و نوك پاي او هم رو به قبله باشد . 


مسأله 778 : كسي كه بايد نشسته نماز بخواند ، اگر نميتواند بطور معمول بنشيند و در موقع نشستن ، كف پاها را به زمين ميگذارد ، بايد در موقع نماز صورت و سينه وشكم او رو به قبله باشد و لازم نيست ساق پاي او رو به قبله باشد . 

...

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 7 پنجشنبه 07 فروردین 1393 نظرات (0)


وقت نماز ظهر و عصر

مسأله 729 : اگر چوب يا چيزي مانند آنرا ، راست در زمين هموار فرو برند صبح كه خورشيد بيرون ميآيد ، سايه آن بطرف مغرب ميافتد و هر چه آفتاب بالا ميآيد اين سايه كم مي شود و در شهرهاي ما در اول ظهر شرعي[1] به آخرين درجه كمي ميرسد و ظهر كه گذشت ، سايه آن به طرف مشرق بر ميگردد و هر چه خورشيد رو به مغرب ميرود ، سايه زيادتر ميشود بنابر اين وقتي سايه به آخرين درجه كمي رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشته ، معلوم ميشود ظهر شرعي شده است ولي در بعضي شهرها مثل مكه كه گاهي موقع ظهر سايه به كلي از بين ميرود ، بعد از آن كه سايه دوباره پيدا شد ، معلوم ميشود ظهر شده است . 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 8 یکشنبه 03 فروردین 1393 نظرات (0)

مسأله 788 :مرد بايد در حال نماز ، اگر چه كسي او را نميبيند عورتين خود را بپوشاند . و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند . 


مسأله 789 :زن بايد در موقع نماز ، تمام بدن حتي سر و موي خود را بپوشاند ولي پوشاندن صورت به مقداري كه در وضو شسته ميشود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نيست . اما براي آن كه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است ، بايد مقداري از اطراف صورت و قدري پائين‌تر از مچ را هم بپوشاند . 


مسأله 790 :موقعي كه انسان قضاي سجده فراموش شده يا تشهد فراموش شده را به جا ميآورد ، بلكه بنابر ...احتياط واجب در موقع سجده سهو هم ، بايد خود را مثل موقع نماز بپوشاند . 

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)


وجوب نماز
منبع:سايت انديشه قم
قال الصادق - عليه السلام -:صلاة فريضة ، خير من عشرين حجة ...؛
نماز واجب ، بهتر از بيست حج مستحبى است .
(محجة البيضاء، ج 1، ص 339.بحارالانوار، ج 82، ص 227)
طلب عبادت

عن الحسن بن على - عليه السلام -:ان من طلب العبادة تزكى لها و اذا اضرت النوافل بالفريضة فارفضوها ؛
هركس طلب عبادت دارد، دل را براى آن پاك مى كند، و هرگاه نمازهاى مستحبى به نمازهاى واجب ضرر رسانيد (باعث آسيب رسانى به يكى ازصفات و ابعاد نمازهاى واجب شد) نمازهاى مستحبى را ترك كنيد.
(تحف العقول ، ص 267)
نمازهاى واجب يوميه

عن زرارة قال : سالت اباجعفر - عليه السلام -:عما فرض الله - عز و جل - من الصلاة ؟ فقال : خمس صلوات فى الليل و النهار ؛

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

1-چرا قبولي ديگر اعمال ما مشروط به قبولي نماز است؟
همانطور كه مي دانيد و در احاديث اهل بيت(ع)آمده است، نماز كليد بهشت است. ستون خيمه دين شمرده شده و از همين رو نماز ما نماد دينداري و ميزان عبوديت و بندگي ماست. فرض كنيد افسر راهنمايي و رانندگي جلوي ماشين ما را بگيرد و از ما گواهينامه بخواهد، ما اگر دهها مدرك علمي و تخصصي مانند گذرنامه و كارت پايان خدمت و كارت استاد دانشگاهي و اجازه اجتهاد و... را نشان بدهيم، آن افسر قبول نمي كند. او گواهينامه مي خواهد، اين قانون رانندگي است. قانون زندگي بر مدار دين، بر اساس و ملاك نماز است. اگر نماز ما خوب بود و مورد قبول واقع شد، ديگر اعمال ما هم پذيرفته است، اگر نه، اعمال ديگر فايده چنداني برايمان ندارد. ارزش كارهاي ما به نماز است.نماز ميزان اعمال است.

مجتبی فاضلی نیا بازدید : 9 چهارشنبه 07 اسفند 1392 نظرات (0)


اهميت و شرايط نماز

س 338: کسى که عمداً نماز را ترک کند يا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟

ج: نمازهاى روزانه‏اى که در پنج نوبت خوانده مى‏شود، از واجبات بسيار مهم شريعت اسلامى بوده و بلکه ستون دين است و ترک يا سبک شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است.

س 339: آيا بر کسى که آب و چيزى که تيمم بر آن صحيح است، در اختيار ندارد (فاقد الطهورين)، نماز واجب است؟

ج: بنا بر احتياط، نماز را در وقت بخواند و بعد از وقت با وضو يا تيمم قضا نمايد.

س 340: به نظر شريف جنابعالى، موارد عدول در نماز واجب کدام است؟


مجتبی فاضلی نیا بازدید : 5 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)


و لا تجهر بصلاتك و لا تخافت بها و ابتغ بين ذلك سبيلاً. 
... 
... و تو در نماز نه صدا را بسيار بلند و نه بسيار آهسته گردان بلكه حد متوسط را اختيار كن. «اسراء ، 110» 
در اين آيه مورد بحث نظر به گفتگوي مشركان در مكه در رابطه با نماز پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و اين كه مي‌گفتند او نماز خود را بلند مي‌خواند. 
و ما را ناراحت مي‌كند اين چه عبادتي است؟ اين چه برنامه‌اي است؟ به پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ دستور مي‌دهد: نمازت را زياد بلند مخوان زياد هم آهسته مخوان بلكه ميان اين دو راه اعتدال را انتخاب كن ، و لا تجهر بصلاتك و لا تخافت بها و ابتغ بين ذلك سبيل. 
بنابراين آيه فوق كاري به مسأله نمازهاي (جهريه) و (اخفاتيه) به اصطلاح معروف فقهي ندارد بلكه ناظر به افراط و تفريط در بلند خواندن و آهسته خواندن است مي‌گويد نه بيش از حد بلند بخوان و فرياد بزن و نه بيش از حد آهسته كه تنها حركت لب‌ها مشخص شود و صدايي به گوش نرسد

درباره ما
Profile Pic
بهمن ماه سال 1392بود که بر آن شدیم تا کلبه ای مجازی بسازیم!تا بقدر وسع خویش ، یاری باشیم بر معرفی ستون محکم دین ، ثمره فرقان الهی و مرز مشخص بین حق و باطل!
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام بخش از وبلاگ بیشتر مورد توجه شما قرار گرفت؟
    لوگوی جشنواره

    AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

    چت با خدا

    از من بپرس

    همسنگران

     ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ 

     ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

     ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

     ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

    تلویزیون مجازی

    گالری تصاویر

    آمار سایت
  • کل مطالب : 228
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 77
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 125
  • بازدید ماه : 125
  • بازدید سال : 742
  • بازدید کلی : 5,162